חדר יין לאספן

קטגוריה: עיצוב פנים
מיקום: איזור המוסכים ליד רחוב המסגר (מתחם שונצינו)
שטח: 14 מ”ר.


  • תכנון ורישוי
  • בניה
  • סיום

שנת סיום בניה: 2007

 במסגרת משרד סומה אדריכלים

חדר היין נועד לאכסן אוסף יינות צעיר. אספן היינות ביקש מקום שיאפשר לו גם לשבת ולארח, וייצר חוויה יחודית הקשורה ביין, ותיצור תחושה של מרתף יינות.

כבר בתחילת התהליך הבנו שחדר יין מסוג זה הינו למעשה מערה, המתעלמת לחלוטין מקיומו של “חוץ” והינה חוויה מופנמת לחלוטין. כתוצאה מכך, יצרנו חדר המדמה מערה, על ידי בניית חלל שבו הרצפה, הקירות, והתקרה הינם משטח המשכי מחומר אחיד.

הכניסה לחלל נעשית דרך מספר מעברים, ראשית אל המתחם בו נמצא חדר היין, משם לתוך מבואת כניסה (חלל איזון טמפרטורה ולחות), ולבסוף כניסה אל חדר היין עצמו דרך דלת בגובה 140 ס”מ המאלצת את כל הנכנס לחדר לחוש כי הוא “משתחל” פנימה, אל החלל הסגור, הקר והלח של המערה.

למרות השפה העכשווית של משטחים רציפים אשר מושגת בדרך כלל על ידי תכנון וייצור מונחה מחשב (תיב”מ), שיקולי התקציב חייבו טכנולוגיית בניה מסורתית של חיפויי גבס. לפיכך תורגם המודל התלת מימדי לסדרה של מישורים דו מימדיים עם נקודות קיצון (VERTICE). חיבור נקודות הקיצון, כמו חיבור ציור מספרים יצר את המבנה המרחבי המורכב בטכנולוגיית בניה בסיסית ללא צורך בייצור ממוחשב ובעלויות גבוהות.

בניגוד למתבקש, הוחלט לא להשתמש בחומרים המזוהים עם חדרי יין מסורתיים כמו אבן מסותתת ולבנים שרופות. תחושת המערה מושגת אך ורק על ידי יצירת המשטחים ההמשכיים, שנבנו מלוחות “וילה בורד”, וצופו בצבע אפוקסי בצבע אחיד. התאורה בחלל מיועד להדגיש את הזויתיות של המבנה. מדפי היין, השולחן והדלת עשויים כולם מעץ אלון המספק לחדר גם ריח של עץ אלון האופייני לתעשיית היין.